Campo socioambiental e o discurso educativo
Socio-environmental field and the educational discourse
Palavras-chave:
educaçãoResumo
O texto problematiza o discurso educativo no campo socioambiental reconhecendo a pluralidade cultural por meio da qual ele pode ser construído percebido e apropriado em contraposição à visão objetivista, que reduz à sua dimensão físico-biótica. Pressupõe que diferentes atores sociais evocam esse “discurso” de formas distintas, segundo interesses e representações que estão condicionados historicamente. Enfatiza a luta de significações que se desenrola no interior desse campo, já que diferentes são os significados dados a ele, bem como diversos são os modos sociais de apropriação e uso que são feitos de sua base material. Práticas, propostas e discursos fazem parte das relações e lutas de significações. Assim, epistemologicamente o sentido socialmente atribuído a meio ambiente, muda no tempo e no espaço, de acordo com os valores, os objetivos e as configurações históricas de cada sociedade, grupos ou classes sociais.
Palavras-chave: Educação; Discurso educativo; Campo socioambiental.
Abstract
This text problematizes the educational discourse on the socio-environmental field acknowledging the cultural diversity through which it can be built, perceived, and appropriated, in opposition to the objectivist view, which scales this matter down to its physical-biotical dimension. It assumes that different social actors evoke this “discourse” in a variety of ways, according to interests and representations that are conditioned historically. It emphasizes the clash of significations that unroll within this field, as different meanings are given to it, and as diverse are the social methods of appropriation and use that are made of its material basis. Practices, proposals, and discourses are part of relations and clashes of significations. Therefore, epistemologically, the meanings that are socially attributed to the environment change across time and space, according to the values, objectives, and historical configurations of each society, group, or social class.
Keywords: Education; Educational discourse; Socio-environmental field.
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