Perfil de produções brasileiras sobre o uso de Textos de Divulgação Científica na Formação Inicial de Professores
Profile of Brazilian productions on the use of Science Communication Texts in Initial teacher training
Resumo
Analisamos, aqui, estudos brasileiros que associam Textos de Divulgação Científica (TDC) na formação inicial de professores da área de Ciências da Natureza. Realizamos um estudo qualitativo, em formato de revisão sistemática, na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações e no Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES, no período de 2008 a 2022. O corpus documental foi constituído de 10 obras analisadas com base em descritores gerais e específicos, com predominância da área de Química. A Região Sul foi a região que mais investigou essa temática e a Região Norte não apresentou nenhum estudo. A maioria dos trabalhos analisados visou a identificar as potencialidades, contribuições e desafios dos TDC. Discussões quanto às potencialidades didáticas, análises das dificuldades e a necessidade de inserção de espaços que fomentem o uso de TDC durante a formação inicial foram as principais contribuições observadas.
Palavras-chave: Licenciandos; Divulgação Científica; Formação de professores.
Abstract
We aim to analyze scientific papers related to the use of science communication texts in teachers training procedures. This is a qualitative study, carried out as a systematic literature review. The data basis used is this research was Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and in the Theses and Dissertations Catalogue of CAPES, from 2008 to 2022. The documental corpus was composed by 10 scientific articles, analyzed according to general and specific descriptors. Brazilian Southern region was the most productive regarding the subject and the absence of articles published by researchers in the Northern was noted. The goals described in most of the texts analyzed were to identify potentialities, contribution and challenges that come with the use of science communication texts on teacher training activities. Amongst the main contributions for the field, discussions about the formative potential, difficulty analyses and the need of place insertion that promote the use of SDT during the initial training were the main contributions observed.
Key words: Graduating students; Scientific dissemination; Teacher training
Downloads
Downloads
Publicado
- Visualizações do Artigo 90
- pdf downloads: 68