Gestão democrática em escolas públicas municipais: análise dos planos de gestão
Resumo
Democratic management in municipal public schools: analysis of management plans
Resumo
O presente trabalho discute o estudo realizado nos planos de gestão de diretoras eleitas para escolas da rede pública de ensino de um município do extremo sul catarinense – apresentados como requisito para o processo eleitoral – no que diz respeito à gestão democrática. O referido estudo buscou, para tanto, identificar a perspectiva de gestão democrática expressa na legislação educacional; analisar, nos planos de gestão, as perspectivas de gestão democrática neles expressa; estabelecer relação entre as perspectivas de gestão democrática expressas nos documentos e planos de gestão. Valeu-se, por conseguinte, da análise documental nos dispositivos legais a que se teve acesso e planos de gestão elaborados pelas candidatas eleitas ao cargo de direção escolar, no período de 2017/2018, cujos dados, submetidos à análise de conteúdo (BARDIN, 2014), nos permitiram compreender que a gestão democrática é a concepção indicada pelas candidatas eleitas em seus planos, porém, a perspectiva que mais se acentua é a representativa, embora os documentos oficiais apontem para um equilíbrio entre essa e a gestão democrática participativa.
Palavras-chave: Gestão democrática. Plano de gestão. Escola pública.
Abstract
This paper discusses the study carried out in the management plans of elected directors for public schools in a municipality in the extreme south of Santa Catarina – presented as a requirement for the electoral process – concerning democratic management. This study aims to identify the perspective of democratic management expressed in educational legislation; analyze, the perspectives of democratic management expressed in management plans; establish a relationship between the perspectives of democratic management expressed in the management documents and plans. Therefore, it drew on the documentary analysis in the legal provisions to which it had access and management plans prepared by the candidates elected to the position of school director, in the period of 2017/2018, which data, submitted to content analysis (BARDIN, 2014), allowed us to understand that democratic management is the conception indicated by the candidates elected in their plans, but the most accentuated perspective is the representative one, although the official documents point to a balance between this and the participative democratic management.
Keywords: Democratic management. Management plan. Public school.
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