Território Etnoeducacional Timbira: avanços e retrocessos na visão do povo indígena krikati
Resumo
Timbira ethno-educational territory: advances and setbacks in the view of the Krikati indigenous people
Resumo
Este artigo analisa os avanços e os retrocessos do processo de implementação do Território Etnoeducacional Timbira na visão do povo Krikati. A política de Territórios Etnoeducacionais propicia um novo momento na história da Educação Escolar Indígena no Brasil, na medida em que reconhece as identidades étnicas e a possibilidade de os povos indígenas assumirem seus processos próprios de escolarização, levando em consideração a especificidade, a diferenciação, a interculturalidade e o bilinguismo/multilinguismo em consonância com suas territorialidades. Para o registro das informações foram utilizadas as entrevistas semiestruturadas com professores e lideranças políticas Krikati. Os indígenas Krikati consideram de grande relevância a efetivação do Território Etnoeducacional Timbira, já que aponta caminhos para uma Educação Escolar Indígena específica e autônoma, com garantia da participação indígena em todas suas etapas.
Palavras-chave: Educação Escolar Indígena. Território Etnoeducacional Timbira.
Abstract
This article analyzes the advances and setbacks of the implementation process of the Timbira Ethno-Educational Territory in the view of the Krikati people. The Ethno-Educational Territories policy provides a new moment in the history of Indigenous School Education in Brazil, as it recognizes ethnic identities and the possibility for indigenous peoples to assume their own schooling processes, taking into account the specificity, differentiation, interculturality and bilingualism / multilingualism in line with their territorialities. Semi-structured interviews with teachers and political leaders Krikati were used to record the information. The Krikati consider the realization of the Timbira Ethno-Educational Territory of great importance, as it points out ways for a specific and autonomous Indigenous School Education, guaranteeing indigenous participation in all its stages.
Keywords: Indigenous School Education. Ethno-Educational Territory Timbira.
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