In(ex)clusão escolar e social de pessoas com deficiência intelectual em eventos e práticas de letramento no atendimento educacional especializado
School and social inclusion or exclusion of intellectually disabled people with literacy events and practices in specialized educational care
Resumo
O artigo analisa como eventos de letramento desenvolvidos com/por pessoas com deficiência intelectual (PcDI) no atendimento educacional especializado (AEE) constituem formas de inclusão ou exclusão escolar e social. A pesquisa foi desenvolvida com base em referenciais teóricos do modelo social de deficiência (CORDEIRO, 2007; DINIZ, 2012), da defectologia vigotskiana (VIGOTSKI, 2022), dos Novos Estudos do Letramento (SOARES, 2004; STREET,2014) e da metodologia da pesquisa bibliográfica (GIL, 2008), tendo como corpus dissertações do Catálogo Capes. Os dados evidenciaram que, quando expressam os significados sociais da escrita, além de serem ajustados às possibilidades e necessidades dos alunos, e realizados de forma coletiva e lúdica, os eventos de letramento contribuem para sua inclusão escolar e social.
Palavras-chave: Atendimento Educacional Especializado; Deficiência Intelectual; Eventos e Práticas de Letramento.
Abstract
The article analyzes how literacy events developed with or by people with intellectual disabilities (IDP) in specialized educational services (SES) constitute forms of school and social inclusion or exclusion. The research was developed based on theoretical references for the social model of disability (CORDEIRO, 2007; DINIZ, 2012), Vygotskian defectology (VIGOTSKI, 2022), New Literacy Studies (SOARES, 2004; STREET, 2014), and bibliographic research (GIL, 2008) using dissertations from the Capes Catalog as corpus. The data showed that when they express the social meanings of writing, they are adjusted to the students' possibilities and needs and are carried out collectively and playfully. Thus, literacy events contribute to the students' school and social inclusion. When they are far from these conditions, they make their participation in the SES unfeasible, leading to exclusion.
Keywords: Specialized Educational Service; Intellectual Disability; Literacy Events and Practices.
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