Inclusão no discurso e exclusão, na prática: vozes de educandos com deficiência na Universidade Federal do Acre entre 2016–2022
Inclusion in discourse and exclusion, in practice: voices of students with disabilities at the Federal University of Acre between 2016–2022
Resumo
A exclusão de pessoas com deficiência (PcD) é uma grave problemática social, a qual ainda está enraizada na sociedade brasileira. Na educação nacional, este panorama não se mostra diferente. Este quadro representa um empecilho na inclusão e no desenvolvimento destes estudantes. Desta forma, este artigo investigou o processo de inclusão dos alunos com deficiência na Universidade Federal do Acre. Foi realizada uma pesquisa qualitativa através de entrevistas, que contemplou 29 acadêmicos(as) com deficiência e 02 profissionais com deficiência visual atuantes na área da inclusão. Concluiu-se que há diversos fatores que geram exclusão no contexto da educação superior e que o processo de inclusão vem ocorrendo lentamente, quase sempre por força de lei.
Palavras-Chave: Acessibilidade Atitudinal; Diversidade Social; Deficiência.
Abstract
The exclusion of people with disabilities (PwD) is a grave social problem, which is still rooted in Brazilian society. At the national education, this scenario is no different. This framework represents an obstacle to the inclusion and development of these students. Thus, this article investigated the process of inclusion of students with disabilities at the Federal University of Acre. It was realized a qualitative research that was carried out through interviwes, that was contemplated for 29 students with disabilities and 02 professionals with visual impairment active in the area of inclusion. It was concluded that there are several factors that generate exclusion in the context of higher education and that the inclusion process has been happening slowly, almost always by force of law.
Key Words: Attitudinal Accessibility; Social Diversity; Disability.
Downloads
Downloads
Publicado
- Visualizações do Artigo 149
- pdf downloads: 65