Transtorno do neurodesenvolvimento e o ensino da Matemática: aspectos acerca do uso das tecnologias digitais para uma educação inclusiva
Neurodevelopmental disorder and the teaching of Mathematics: aspects related to the use of digital technologies for an inclusive education
Resumo
O uso das tecnologias digitais vem auxiliar o contexto escolar nos mais diversos níveis de ensino, tanto para o ensino regular, quanto para o da Educação Especial, podendo favorecer uma Educação Inclusiva, principalmente no âmbito do Atendimento Educacional Especializado. Nesse sentido, gerou-se a seguinte problemática: Quais tecnologias estão sendo utilizadas para o ensino da Matemática em contextos educacionais para alunos com Transtorno do Neurodesenvolvimento? O encaminhamento para esta pesquisa foi o mapeamento sistemático. A plataforma utilizada foi a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações do IBICT. Como resultados, observaram-se poucos trabalhos que abordassem a temática do uso das tecnologias para o ensino de matemática para alunos com transtorno do neurodesenvolvimento, gerando 0,48% dos dados mapeados.
Palavras-chave: Transtorno do Neurodesenvolvimento; Educação Inclusiva. Matemática.
Abstract
The use of digital technologies has been helping the school context in several levels of education, both for regular and special education. It may favor an Inclusive Education, especially in Specialized Educational Attendance. In this sense, it was generated the following problem: Which technologies are being used to teach Mathematics in educational contexts for students with neurodevelopmental disorders? The approach for this research was systematic mapping. The platform used was the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology. As a result, it was observed that few works addressed the use of technologies for teaching Mathematics to students with neurodevelopmental disorders, generating 0.48% of the mapped data.
Keywords: Neurodevelopmental disorder; Inclusive Education; Mathematics.
Downloads
Downloads
Publicado
- Visualizações do Artigo 284
- pdf downloads: 101