Formação docente na Pós Graduação Stricto Sensu em Educação Física no Brasil
Teaching training in the Stricto Sensu Graduation in Physical Education in Brazil
Resumo
Resumo
Estuda os Programas de Pós-Graduação em Educação Física das Universidades Brasileiras para caracterizar a formação para docência. Classifica as Linhas de pesquisa, as disciplinas ministradas e o quantitativo de docentes vinculados à formação docente no Stricto Sensu. Analisa a perspectiva teórica empreendida na configuração das Linhas e disciplinas. Faz um estudo exploratório-descritivo, com fonte na Plataforma Sucupira e nas páginas dos Programas recomendados pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Encontra 39 programas típicos da área Educação Física, com denominações diversas e, 06 dirigidos para a formação docente. Conclui que há um número significativo de Programas que, mesmo vinculados à área Educação Física, apresentam heterogeneidade epistemológica no conjunto das disciplinas e nas Linhas de pesquisa que secundarizam, a formação para a docência.
Palavras-chave: Capacitação profissional; Pós-Graduação; Docência.
Abstract
It studies the Graduate Programs in Physical Education of the Brazilian Universities to characterize teaching training. It classifies the research lines, the courses taught, and the number of teachers linked to teacher training in Stricto Sensu. It analyzes the theoretical perspective undertaken in the configuration of the research lines and courses. It carries out an exploratory-descriptive study, based on the Sucupira Platform and the online pages of the Programs recommended by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. There are 39 programs in the area of Physical Education, with different denominations and 06 directed to teacher training. It concludes that there is a significant number of Programs that, even though are linked to the Physical Education area, present epistemological heterogeneity in the set of courses and research lines, relegating the teaching training.
Keywords: Professional Training; Graduate education; Teaching.
Downloads
Downloads
Publicado
- Visualizações do Artigo 285
- pdf downloads: 194