A atual investida do capital na formação das juventudes nos Ensinos Médio e Profissional
The current capital onslaught on the youths’ training in High School and Vocational Teaching
Resumo
Os Ensinos Médio e Profissional são alvos de reformas que incidem na formação das juventudes brasileiras, requerendo a compreensão das relações sociais nas quais se inserem. Por intermédio de pesquisa bibliográfica e documental, de caráter qualitativo e amparada no referencial teórico-metodológico do materialismo histórico, o atual Ensino Profissional é analisado no âmbito do Ensino Médio brasileiro, com seus impactos para as juventudes, relacionando-o com a lógica do capital. Em síntese, depreende-se que a formação dos jovens atende às necessidades de adequação à lógica contraditória do capital que, estrategicamente, faz investidas na educação pública para se reproduzir. O enfrentamento desse processo, consequentemente, exige uma ação extremamente complexa, pois está vinculada a embates coletivos radicais pela superação dessa sociabilidade.
Palavras-chave: Capital; Juventudes; Ensinos Médio e Profissional.
Abstract
High school and vocational teaching are reforms targets upon Brazilian Youth, what require understanding social relationships on they are inserted in. Through bibliographical and documental research with qualitative approach and based on the historical materialism as theoretical-methodological framework, vocational teaching is analyzed within the Brazilian High school context with its impacts on youth, relating it to the capital logic. To sum up, it appears that the training of young people is addressed to the adequacy to the contradictory capital logic, which strategically onslaught on public education to reproduce itself. Facing this process consequently requires an extremely complex action because it is linked to radical collective struggles to overcome this sociability.
Keywords: Capital; Youth; High school and Vocational teaching.
Downloads
Downloads
Publicado
- Visualizações do Artigo 146
- pdf downloads: 189