Educação Profissional e Tecnológica no Brasil: a perspectiva histórica de uma colcha de retalhos
Professional and Technological Education in Brazil: a historical perspective of a patchwork
Resumo
Resumo
Este ensaio apresenta uma perspectiva histórica da Educação Profissional e Tecnológica (EPT) no Brasil. A partir de uma abordagem qualitativa, esta pesquisa bibliográfica e reflexiva se propõe à análise da história como método, no qual é considerado a “concepção e a narração ou a escrita da história sobre esses fatos” (CIAVATTA, 2015, p.39). Sendo assim, na sua produção é considerado o contexto histórico, social e legislativo que produziu a EPT e, ainda, a articulação dos diferentes interesses e objetivos que transversalizam esta modalidade de educação/formação para o trabalho. As reflexões demonstram que a dualidade entre a formação intelectual e a formação profissional repercutem diretamente na divisão social do trabalho, na desvalorização do trabalho técnico e na valorização do trabalho intelectual.
Palavras-chave: Educação Profissional; Análise histórica; Educação e trabalho.
Abstract
This essay presents a historical perspective of Professional and Technological Education (PTE) in Brazil. From a qualitative approach, this bibliographic and reflective research proposes the analysis of history as a method, in which the “conception and narration or writing of history about these facts” is considered (CIAVATTA, 2015, p. 39). Therefore, in its production, the historical, social and legislative context that produced the PTE is considered, as well as the articulation of the different interests and objectives that cut across this type of education/training for labor. The reflections demonstrate that the duality between intellectual education and professional training directly affects the social division of labor, the devaluation of technical work and the valorization of intellectual work.
Keywords: Professional Education; Historical analysis; Education and labor.
Downloads
Downloads
Publicado
- Visualizações do Artigo 535
- pdf downloads: 508