O teatro como modo de educação e participação nas culturas do escrito em Caetité-Bahia, no início do século XX
Theater as a way of education and participation in the cultures of writing in Caetité-Bahia, at the beginning of the 20th century
Resumo
Este artigo busca investigar o lugar do teatro como uma instância de educação, bem como de produção e circulação do escrito e da oralidade para a população de Caetité, percebendo como se dava a participação dos sujeitos e mapeando os tipos de apresentações que foram exibidas nesse espaço. O jornal A Penna e os relatos de memorialistas foram as fontes documentais utilizadas na pesquisa e se encontram no Arquivo Público Municipal da cidade. A pesquisa evidenciou aspectos da história da educação e da cultura escrita, ainda pouco estudados, ao mostrar o teatro como uma instância não escolar que possibilitou a produção, circulação e socialização de práticas educativas, de materiais escritos e da oralidade em Caetité, nas primeiras décadas do século XX.
Palavras-chave: Teatro; Cultura escrita; Práticas educativas.
Abstract
This paper seeks to investigate the place of theater as an instance of education, as well as production and circulation of writing and orality for the people of Caetité, realizing how the subjects participated and mapping the types of presentations that were displayed in this space. The newspaper A Penna and the reports of memorialists were the documentary sources used in the research and can be found in the city's Public Archives. The research showed aspects of the history of education and written culture, still little studied, that demonstrates the theater as a non-school instance that enabled the production, circulation and socialization of educational practices and written materials and orality in Caetité, in the first decades of the 20th century.
Keywords: Theater; Written culture; Educational practices.
Downloads
Downloads
Publicado
- Visualizações do Artigo 527
- pdf downloads: 238