Professors’ representations on gender and sexualities in higher education

Autores

  • Helma de Melo Cardoso helma.2010@hotmail.com
  • Pedro Paulo Souza Rios peudesouza@yahoo.com.br
  • Alfrancio Ferreira Dias diasalfrancio@gmail.com

Resumo

Representações dos professores sobre gênero e sexualidades no ensino superior

Abstract

The main aim of this research is to analyze the professor’s representation in the inclusion of themes and questions related to gender, body, and sexuality in the course's syllabus at the Major Education in the Federal University of Sergipe (UFS), Itabaiana Campus, Sergipe, Brazil.  The methodology was qualitative with the application of questionnaires and interviews with eight teachers (five women and three men) of the Department of Education. The results showed that the inclusion of themes and questions related to the body, gender and sexuality on Education Activities in the Pedagogy Course have been raised by the professors in personal measures, developing and raising this questions by themselves, considering their experiences and formation on gender, body and sexuality questions.

Keywords: Gender. Sexualities. Course's Syllabus. Teaching Work.

 

Resumo

O objetivo principal desta pesquisa é analisar as representações de docentes sobre a inclusão de temas e questões relacionadas a gênero, corpo e sexualidade no currículo do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe (UFS), Campus Itabaiana, Sergipe, Brasil. A metodologia foi qualitativa com a aplicação de questionários e realização de entrevistas com oito docentes (cinco mulheres e três homens) do Departamento de Educação. Os resultados mostraram que a inclusão de temas e questões relacionadas ao corpo, gênero e sexualidade nas atividades docentes do Curso de Pedagogia foram levantadas pelos professores em medidas pessoais, desenvolvendo e levantando essas questões por si mesmas, considerando suas experiências e formação sobre gênero, questões de corpo e sexualidade.

Palavras-chave: Gênero. Sexualidades Programa do curso. Trabalho Docente.

 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Helma de Melo Cardoso

PhD student in Education, Postgraduate Program in Education, Federal University of Sergipe, Psychologist at the College of Application of the Federal University of Sergipe. E-mail: helma.2010@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3547-0999

Pedro Paulo Souza Rios

PhD student in Education, Postgraduate Program in Education, Federal University of Sergipe. E-mail: peudesouza@yahoo.com.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7981-9091

Alfrancio Ferreira Dias

PhD in Sociology, Professor of the Postgraduate Program in Education, Federal University of Sergipe. E-mail: diasalfrancio@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5562-0085

Downloads

Publicado

08/06/2019
Métricas
  • Visualizações do Artigo 107
  • PDF downloads: 142

Como Citar

CARDOSO, H. de M.; RIOS, P. P. S.; DIAS, A. F. Professors’ representations on gender and sexualities in higher education. Revista Cocar, [S. l.], v. 13, n. 26, p. 13–32, 2019. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/2496. Acesso em: 21 dez. 2024.