English teaching conceptions: cognitive processes on ongoing professional development

Autores

  • Paulo Boa Sorte pauloboasorte1@gmail.com
    Universidade Federal de Sergipe
  • Nayara Stéfanie Mandarino Silva nayaramandarino@hotmail.com
    Universidade Federal de Sergipe

Resumo

This paper aims at analyzing the conceptions of language teaching of teachers who participated in the course “Formação continuada de professores de Inglês como língua adicional”, offered through the extension grant Program – PIBIX (Programa Institucional de Bolsas de Extensão), by the research group “Letramentos em Inglês: língua, literatura, cultura” of the Federal University of Sergipe, in 2017, from their perspectives and representations of teaching, didactic materials, teaching practice, and literacies. The qualitative and bibliographic research consisted on collecting data through a written questionnaire, and the analysis was based on Freeman (1998). The theoretical base also includes Kumaravadivelu (2006), Larsen-Freeman (2003), and Jucá (2016). Finally, the data analysis shows that teachers’ answers reflect and reinforce discourses of the inefficacy of language teaching in public schools, which interferes in their teaching practices.

Keywords: Teaching conceptions. Language Teaching. Public school teachers.

Concepções de ensino de inglês: processos cognitivos em contexto de formação contí­nua

Resumo

Este artigo objetiva analisar as concepções de ensino de línguas dos professores participantes do curso “Formação continuada para professores de Inglês como língua adicional”, ofertado via programa de extensão – PIBIX (Programa Institucional de Bolsas de Extensão), pelo grupo de pesquisa “Letramentos em Inglês: língua, literatura, cultura” da Universidade Federal de Sergipe, em 2017, do ponto de vista das suas concepções e prática de ensino, materiais didáticos, fatores emocionais e Letramentos. A pesquisa qualitativa bibliográfica consistiu na coleta e análise de dados baseada em Freeman (1998), além de obras de autores como Kumaravadivelu (2006), Larsen-Freeman (2003), e Jucá (2016). A interpretação dos dados levou-nos a perceber que as respostas dos professores refletem e reforçam discursos de descrença no ensino de línguas nas escolas públicas, e geram consequências em suas práticas de ensino.

Palavras-chave: Concepções de ensino. Ensino de línguas. Professores de escola pública.

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Biografia do Autor

Paulo Boa Sorte, Universidade Federal de Sergipe

Ph.D. in Applied Linguistics from the Pontifical Catholic University of Sao Paulo, Brazil. Professor at the Undergraduate Program of Foreign Languages and Graduate Program of Education at the Federal University of Sergipe, Brazil. Fulbright Visiting Scholar at the University of Michigan/ School of Education, USA (January through May, 2017). E-mail: pauloboasorte1@gmail.com

Nayara Stéfanie Mandarino Silva, Universidade Federal de Sergipe

Undergraduate student of Letras at the Federal University of Sergipe. She works as an English teacher at the Languages without Borders Program. Since 2017, she also works as an undergraduate research fellow at the same university. E-mail: nayaramandarino@hotmail.com

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Publicado

03/11/2018
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Como Citar

BOA SORTE, P.; SILVA, N. S. M. English teaching conceptions: cognitive processes on ongoing professional development. Revista Cocar, [S. l.], v. 12, n. 24, p. 03–24, 2018. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/1883. Acesso em: 22 dez. 2024.

Edição

Seção

Artigos