Premiar como estratégia de governamento docente: Prêmio Professor Nota Dez
Reward as a teaching governance strategy: Grade ‘A’ Teacher Award
Resumo
Este artigo é resultado de pesquisa sobre o Prêmio Professor Nota Dez, da Secretaria Municipal de Educação de Florianópolis (SC), entre 2012 e 2017. Apresenta de que modo se opera o discurso da renovação e da inovação na formação continuada de professores, por meio da oferta e da outorga do referido Prêmio. Na análise do material de divulgação e de três questionários respondidos por professores premiados, trabalhamos com os conceitos de discurso, dispositivo, poder e subjetividade na acepção de Michel Foucault. Concluímos que na premiação são enaltecidas práticas pedagógicas que favorecem vivências além dos muros da escola, de caráter interdisciplinar, experimental e lúdico. Tais práticas expressam valores ressaltados pela Secretaria Municipal de Educação, dentre os quais, ser um professor transformador, criativo e inovador.
Palavras-chave: Discurso; Subjetividade; Formação continuada de professores.
Abstract
This paper is the result of a research about the Prêmio Professor Nota Dez (Grade ‘A’ Teacher Award), of the Municipal Secretary of Education, Florianópolis city, Santa Catarina State, between 2012 and 2017. It presents how the discourse of renewal and innovation in the continuing teacher education works, through the offering and granting of the Prize. In the analysis of the promotional material and in the analysis of three questionnaires answered by award-winning teachers, we work with the concepts of discourse, device, power and subjectivity in the sense of Michel Foucault. We conclude that in the awarding are appreciated pedagogical practices that favor experiences beyond the school walls, of an interdisciplinary, experimental and playful character. These practices express values emphasized by the Municipal Secretary of Education, among which, transforming, creative and innovative teacher.
Keywords: Discourse; Subjectivity; Continuing teacher education.
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