Educação do campo: panorama dos impactos da COVID-19 frente às desigualdades educacionais no estado da Bahia
Field education: overview of the impacts of COVID-19 in the context of educational inequalities in the state of Bahia
Resumo
Este artigo apresenta uma análise sobre a Educação do Campo e as desigualdades educacionais frente à chegada da pandemia da Covid-19 e a implantação de aulas remotas no contexto do estado da Bahia. Estudo realizado por meio de revisão bibliográfica e documental e aplicação de questionário on-line. Foram aplicados 756 questionários semiestruturados através de plataforma Google Forms. Os resultados evidenciaram que há carências nos investimentos das políticas públicas educacionais e, principalmente, na Educação do Campo. Há também a precarização do trabalho docente por meio de contratos temporários de trabalho sem o mínimo de direitos para o exercício da profissão. Portanto, a pandemia que tornou necessário o uso de tecnologias e o ensino remoto, evidencia as desigualdades educacionais e sociais, estas que são características essenciais do sistema capitalista vigente.
Palavras-chave: Covid-19; Educação do Campo; Políticas Públicas.
Abstract
This article presents an analysis of Field Education and educational inequalities in the context of Covid-19 pandemic and the implementation of remote classes in the state of Bahia. It was performed through bibliographic and documentary review and application of an online questionnaire. 756 semi-structured questionnaires were applied through Google Forms platform. The results denoted that there are deficiencies in the investments of public educational policies and, mainly, in Field Education. There is also the precariousness of teachers work through temporary employment contracts without minimum rights for the exercise of the profession. Therefore, the pandemic experienced in the world context has made it necessary to use technologies and remote education, thereby highlighting educational and social inequalities, which are essential characteristics of the current capitalist system.
Key words: Covid-19; Field Education; Public Policy.
Downloads
Downloads
Publicado
- Visualizações do Artigo 249
- pdf downloads: 106