“Olha eu aqui”: nós e o teatro na educação popular com base em experiências autobiográficas na educação de jovens, adultos e idosos
"Look at me here": us and theater in popular education based on autobiographical experiences in the education of young people, adults and the elderly.
Palavras-chave:
Teatro; educação popular, EJAIResumo
Este artigo reflete sobre uma experiência de ensino do Teatro com sujeitos da Educação de Jovens, Adultos e Idosos (EJAI). Parte-se da noção de Educação Popular sob as dimensões estética, política e cultural, a fim de analisar narrativas (auto)biográficas de estudantes de uma turma da EJAI, de modo a potencializar as suas vozes, pensamentos e corpos para a emancipação e participação social ativa, crítica e criativa no mundo. Realizaram-se aulas práticas em formato de oficinas de Teatro, com jogos e exercícios cênicos, além da criação de um espetáculo didático em uma dimensão autobiográfica. O aporte teórico incluiu discussões sobre a Pedagogia do Teatro, a Educação Popular, a EJAI e as narrativas autobiográficas como processos de autoformação crítica, reflexiva, estética e política. Como resultados, verificou-se que as trajetórias de vida de estudantes da EJAI, estando em diferentes tempos de vida, exercem um papel importante em seus processos formativos, sendo fundamentais para a ressignificação de si, do outro e dos seus lugares no mundo.
Palavras-chave: Educação Popular de Jovens, Adultos e Idosos; Teatro; Narrativas Autobiográficas.
Abstract
This article reflects on a theater teaching experience with subjects from the Youth, Adult, and Elderly Education (EJAI). It starts from the notion of Popular Education under the aesthetic, political, and cultural dimensions, to analyze the (auto)biographical narratives of students in an EJAI class, to empower their voices, thoughts, and bodies for emancipation and active, critical, and creative social participation in the world. Practical classes were held in the form of theater workshops, with games and scenic exercises, as well as the creation of a didactic show in an autobiographical dimension. The theoretical framework included discussions on Theater Pedagogy, Popular Education, EJAI, and autobiographical narratives as processes of critical, reflective, aesthetic, and political self-formation. The results showed that the life trajectories of EJAI students, at different points in their lives, play an important role in their formative processes, and are fundamental for re-signifying themselves, others, and their places in the world.
Keywords: Popular Education for Young People, Adults and the Elderly; Theater; Autobiographical Narratives.
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