The attitude of Physical Education teachers towards the inclusion of students with disabilities

Atitudes de professores de Educação Física em relação à inclusão de alunos com deficiência

Autores

Resumo

The current research aimed to investigate the attitudes of Physical Education teachers in the last years of elementary school in the municipal education system in Manaus regarding the inclusion of students with disabilities. The methodology used is characterized as descriptive research with a qualitative and quantitative approach and included the participation of 102 Physical Education teachers from the last years of elementary school in the Municipal Education Department of Manaus (Secretaria Municipal de Educação de Manaus - SEMED) who answered the PEATID III questionnaire. The analysis of the results was performed using descriptive statistics, with the median as a measure of central tendency. The results indicate that, in general, teachers (52.9%) have favorable attitudes to the inclusion of students with disabilities in Physical Education classes. However, 47.1% were neutral to this process.

Keywords: Attitude; Physical Education; Inclusive Education.

 

Resumo

A presente pesquisa teve como objetivo investigar as atitudes dos professores de Educação Física dos anos finais do ensino fundamental da rede municipal de ensino de Manaus em relação à inclusão de alunos com deficiência. A metodologia utilizada caracteriza-se como pesquisa descritiva com abordagem qualitativa e quantitativa e contou com a participação de 102 professores de Educação Física dos anos finais do ensino fundamental da Secretaria Municipal de Educação de Manaus (SEMED) que responderam ao questionário PATID III. A análise dos resultados foi realizada por meio de estatística descritiva, tendo a mediana como medida de tendência central. Os resultados indicam que, em geral, os professores (52,9%) têm atitudes favoráveis à inclusão de alunos com deficiência nas aulas de Educação Física. No entanto, 47,1% foram neutros a esse processo.

Palavras-chave: Atitudes; Educação Física; Educação Inclusiva.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Evandro Jorge Souza Ribeiro Cabo Verde, Universidade Federal do Amazonas

PhD in Education and professor in the Physical Education  course at the Institute of Social Sciences, Education and Animal Science – ICSEZ/UFAM. E-mail: caboverde@ufam.edu.br ORCID: 0000-0002-8850-8102

 

Lionela da Silva Corrêa, Universidade Federal do Amazonas

Master in Health Sciences and professor in the Physical Education course at the Faculty of Physical Education and Physiotherapy – FEFF/UFAM. E-mail: lionela@ufam.edu.br ORCID: 0000-0003-2237-5359

João Otacilio Libardoni dos Santos, Universidade Federal do Amazonas

PhD in Human Movement Science and professor in the Physical Education course at the Faculty of Physical Education and Physiotherapy – FEFF/UFAM. E-mail: jlibardoni@ufam.edu.br ORCID: 0000-0002-1048-8164

Downloads

Publicado

03/02/2023
Métricas
  • Visualizações do Artigo 142
  • pdf downloads: 111

Como Citar

SOUZA RIBEIRO CABO VERDE, E. J.; DA SILVA CORRÊA, L.; LIBARDONI DOS SANTOS, J. O. . The attitude of Physical Education teachers towards the inclusion of students with disabilities: Atitudes de professores de Educação Física em relação à inclusão de alunos com deficiência . Revista Cocar, [S. l.], v. 18, n. 36, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/6118. Acesso em: 8 maio. 2024.

Edição

Seção

Artigos

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)