O primeiro jardim-de-infância no Oeste baiano
The first kindergarten teachers in Western Bahia
Resumo
O artigo relata a história de implantação do jardim-de-infância no município de Barreiras no Oeste da Bahia. A investigação tem o problema: como se deu a criação dessa instituição no Oeste baiano no ano de 1959? O objetivo consiste em historicizar as trajetórias de formação e de trabalho das mulheres na criação do primeiro jardim-de-infância no interior da Bahia e a implementação da proposta pedagógica para crianças de até sete anos de idade. A história oral contextualizou a metodologia da pesquisa, mediante entrevistas, cujos dados foram tratados pela análise de conteúdo. As informações evidenciaram que a implantação do jardim-de-infância aconteceu pela determinação e (auto)formação das professoras recém egressas do curso normal. Essa ação iniciou o movimento de interiorização do jardim-de-infância como instituição de educação de crianças pequenas no Oeste da Bahia.
Palavras-chave: Jardins-de-infância; Educação de crianças pequenas; Mulheres na educação;
Abstract:
This article tells the story of kindergarten in Barreiras/Brazil, led by three female kindergarten teachers. Therefore, the investigation was committed to the following problem: What was the role of female teachers in this institution in Western Bahia in 1959? The aim of this article is to historicize their training and work trajectories in the first kindergarten in inland cities in the state of Bahia and their pedagogical proposal with children under the age of seven. The research method was carried out through the perspective of oral history. Data collection took place through interviews in the context of content analysis. The collected data revealed that the implementation of kindergarten took place through the determination and (self) training of teachers who had just graduated from high school. This action started the movement to interiorize the kindergarten as an educational institution for young children in Western Bahia.
Keywords: Kindergarten; Education of young children; Women in education.
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