Cultura popular e o potencial educativo das danças tradicionais
Popular culture and the educational potential of traditional dances
Resumo
A cultura popular é parte inerente de um povo e pode ser expressa pelas danças tradicionais na escola. O objetivo desse trabalho foi analisar a relação cultura popular e danças tradicionais no contexto escolar. A produção científica brasileira sobre tal relação elucidou a relação cultura popular, dança tradicional e processo educativo; entraves e facilitadores para o ensino da dança tradicional; e proposta para o desenvolvimento da dança tradicional na escola. Esforços são direcionados para garantir a dança da cultura popular na escola, mas novas experiências e reflexões nesse sentido ainda são necessárias.
Palavras-chave: Cultura popular; Dança tradicional; Escola.
Abstract
Popular culture is an inherent part of a people and can be expressed by traditional dances at school. The aim of this work was to analyze the relationship between popular culture and traditional dances in the school context. The Brazilian scientific production on this relationship elucidated the relationship between popular culture, traditional dance and the educational process; obstacles and facilitators for the teaching of traditional dance; and proposals for the development of traditional dance in school. Efforts are being made to guarantee the teaching of popular culture dance at school, but new experiences and reflections in this direction are still necessary.
Keywords: Popular culture; Traditional dance; School.
Downloads
Downloads
Publicado
- Visualizações do Artigo 605
- pdf downloads: 444