Implicações das escolas não indígenas e seus ecos na formação de lideranças Krikati
Implications of non-indigenous schools and their echoes in the formation of Krikati leaders
Resumo
O estudo tem como objetivo analisar as implicações da escola não indígena na formação de duas lideranças indígenas Krikati e como os conhecimentos da sociedade ocidental contribuíram em suas trajetórias e histórias de vida, sem diluir a sua cultura e identidade indígena. Neste artigo, o foco está nas narrativas dessas lideranças, buscando apreender as singularidades de suas trajetórias escolares e, consequentemente, a sua formação como lideranças políticas. Os ecos das práticas pedagógicas são apontados por eles como determinantes para entender o que a sociedade ocidental pensa sobre os indígenas. A pesquisa assinalou, também, que os currículos das escolas não indígenas tendem a ocultarem mais de três centenas de povos indígenas brasileiros, línguas e culturas diferentes. O trabalho fundamenta-se teórico e metodologicamente na história do tempo presente e na história com fontes orais.
Palavras-chave: Lideranças indígenas; Escolas urbanas; Resistência
Abstract
The object aimed at this study is to analyze what the implications of non-indigenous schools are on two Krikati indians leaders education, besides making an examination of the way that the non-indigenous knowledge has been used by the two Krikati indians leaders on their lives trajectories and their lives stories without lightening their Indians culture and identity. So, the analysis was embed in the two Krikati indians leaders narratives in order to apprehend the singularities of their trajectories in the non-indigenous schools they took part to capture the contributions in their ways of lives as Krikati politicians leaders. The pedagogical practices reminiscences pointed out by them are indicative of what the non-indigenous think about the Indians people. The study also pointed out that the curricula of non-indigenous schools refuse to acknowledge the existence of more than three hundred different Brazilian Indian people with different languages and cultures. The Present History method guided this study aided by oral sources historiography.
Keywords: Indigenous leadership. Urban School. Resistance
Downloads
Downloads
Publicado
- Visualizações do Artigo 302
- pdf downloads: 261