A História do Ensino de Ciências no Brasil e a Elaboração da Base Nacional Comum Curricular
The History of Science Teaching in Brazil and the Elaboration of the National Common Curriculum Base
Resumo
Este artigo busca responder a seguinte questão: Quais as implicações da História do Ensino de Ciências na construção curricular da área? Para isso, realizamos uma pesquisa teórica pautada nos estudos de Krasilchik (2000), Silva e Pereira (2011), Franco e Munford (2018) e Ferreira Jr (2010), e na análise das Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, dos Parâmetros Curriculares Nacionais e nas versões, preliminares e definitiva, da BNCC. Das análises, percebemos a forte influência política, econômica e social na organização curricular e sua intenção de manter uma sociedade elitista. É, neste contexto, que surge a BNCC, como forma de manter a situação posta, gerando mais exclusão e alienação do que inclusão e formação crítica, embora tenha como princípio a promoção do Ensino de Ciências por investigação, com vistas ao Letramento Científico.
Palavras-chave: Ensino de Ciências. BNCC. Formação escolar.
Abstract
This article seeks to answer the following question: What are the implications of the History of Science Teaching in the curricular construction of the area? For this, we carried out a theoretical research based on the studies of Krasilchik (2000), Silva and Pereira (2011), Franco and Munford (2018) and Ferreira Jr (2010) and the analysis of the Laws of Guidelines and Bases of National Education, as well as National Curriculum Parameters, and in the preliminary and definitive versions of the BNCC. From the analyses we can see the strong political, economic and social influence on the curricular organization and its intention to maintain an elitist society. In this context, the BNCC emerges, as a way to maintain, the situation posed, generating more exclusion and alienation, than inclusion and critical formation, although it has as its principle the promotion of Science Teaching by research, with a view to Scientific Literacy.
Keywords: Science Teaching, BNCC, School formation.
Downloads
Downloads
Publicado
- Visualizações do Artigo 3049
- pdf downloads: 1615