Inclusão, formação de educadores e direitos humanos: (im)pertinências?
Inclusion, teacher education and human rights: (im)pertinences?
Resumo
O artigo apresenta e (re) visita resultados do nosso fazer docente na disciplina Educação Inclusiva a partir da replicação da pesquisa Preconceito em relação aos ‘incluídos’ na educação inclusiva (CROCHÍK, 2008). Moveu-nos, inicialmente, considerar a possibilidade de uma educação voltada à emancipação. Do ponto de vista do método, partimos do quadro de referências da Teoria Crítica da Sociedade, fazendo uso de instrumentos de pesquisa quantitativos e qualitativos. Ao revisitar os resultados da pesquisa, reafirmamos as (im)pertinências entre, de um lado, os limites – em suas atuais configurações – da educação inclusiva e da precarização do processo de formação de professores e, de outro, os dos direitos humanos no contexto recente da organização socioeconômica e cultural da sociedade brasileira.
Palavras-chave: Educação Inclusiva e formação de educadores; Direitos Humanos; Teoria Crítica da Sociedade.
Abstract
The article presents and (re) visits results of our teaching practice in the Inclusive Education discipline based on the replication of the research Prejudice in relation to the 'included' in inclusive education (CROCHÍK, 2008). Initially, we were moved to consider the possibility of an education aimed at emancipation. From the point of view of the method, we start from the framework of references of the Critical Theory of Society, making use of quantitative and qualitative research instruments. Reviewing the results of the investigation, we reaffirm the (im) pertinence between, on the one hand, the limits - in their current configurations - of inclusive education and the precariousness of the teacher training process and, on the other, those of human rights in the context of the socio-economic and cultural organization of Brazilian society.
Keywords: Inclusive education and teacher education; Human rights; Critical Theory of Society.
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